9/10

Ooops! Nu blev det ju konstigt. Är det så att det helt slagit slint på gubbeländet bakom tangenterna? Har allt lyssnande på udda taktarter, tempobyten och flummiga texter gjort karlaslusken så till den grad förvirrad att han inte längre förstår skillnaden mellan sitt modersmål och det engelska språk som till vardags är brukligt hos Stargazed Magazine?

Det kan man lätt tro och förvirrad som en felvaggad tapir på en kräftskiva är jag sedan länge men just idag så tänkte jag bryta normen en snutt och ta mig an en svensk bok och tillika en av de bästa böcker jag haft nöjet att läsa om genren vi alla älskar.

Simon Lundh är sedan 2003 frilansande skribent på Skandinaviens största musiktidning, Sweden Rock Magazine och han guidar oss med van hand genom otaliga anekdoter, spännande möten med legenderna som format denna del av musikhistorien och massor med matnyttig information för den vetgirige.

Språket är flödande, livligt och omväxlande. Simon tar ett brett grepp om musikhistorien och man behöver inte ha förkunskaper utan kan lätt följa med i den snitslade bana som författarens nogsamt lägger ut. Det är en sann fröjd att ledsagas genom kapitel efter kapitel späckade med finurliga formuleringar, oväntade synvinklar och ett flyt som man sällan stöter på i liknande böcker.

Hela boken känns som ett extremt igenomtänkt och väl sammanhållet kåseri och som läsare vill man hela tiden veta mer och bläddrar ivrigt vidare. Här avhandlas allt från hårdrockens födelse till Whitesnakes så kallade ”kukrock”, från Twisted Sisters glam till brutal, blodig death metal. Likt Gamla Testamentets Jehova så Lundh blåser nytt liv i gamla livlösa anekdoter och levandegör dessa med ett mustigt berättande och hela tiden med glimten i ögat.

Se så, iväg till närmaste boknasare nu och inhandla denna pärla. Den finns också som ljudbok, med en lysande uppläsning av Anton Körberg.

9/10

Författare: Simon Lundh